Magyarország — Kora estig tartó órarendek, külön órák és a kötelező otthoni házi: nem csoda, hogy a mai tízenévesek beleroppannak a követelményekbe. Ez a lecke stressz.
A nemzetközi PISA-felmérés is pontosan ezt mutatja, az átlag alatt kullogó magyar diákoknak szakértők szerint sokkal kevesebb, lazább követelményeknek kellene megfelelni. Soha nem voltak még ilyen rosszak az eredmények – a színvonal pedig megállás nélkül romlik. A 15 éves tanulók teljesítményének, készségeinek hanyatlás egyértelműen megmutatkozott a PISA-eredményekben, sőt az is kiderült, hogy nemzetközi szinten is jóval az átlag alatt vagyunk.
Az OECD-átlag ugyanis a természettudományok, szövegértés és matematika területén 493, 493 és 490 pont, ehhez képest a magyar eredmények: 470, 477, 477. A felmérés mára már egyértelműen az oktatáspolitikák sikerének vagy kudarcának legfontosabb mércéje lett.
– Sajnos az eredmény nem meglepő, a zuhanás mértéke az, ami elképesztő. Nagyon sokat várnak a gyerekektől és a pedagógusoktól is, a diákoknak például 6–8 órával emelték hetente az órarendi terheit. Javaslataink természetesen vannak: új közoktatási törvényre lenne szükség, illetve az oktatásnak önálló minisztérium kellene – részletezte Mendrey László a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke. Kérdeztük az Oktatási Hivatalt, terveznek-e változtatást, ám ők a felmérésben látják a hibát: – A magyar diákok nemzetközi szinten is kiemelkedő tudással bírnak, ugyanakkor ezeket az alapokat a 15 évesek nem tudják a PISA-tesztben kamatoztatni – indokolta Ostorics László osztályvezető.
– Igaz, hogy rendkívül teljesítmény orientált világban élünk, de napjainkban már nemcsak a tízenévesek, hanem a 7–8 esztendősök is napi 10 órát az iskolában töltenek. A fokozottan stresszes, nagyfokú teljesítmény miatt pedig fiatal-felnőtt korra rengetek szorongást, lelki és mentális betegséget okozhat a mostani módszer – fűzte hozzá Skultéti-Szabó Katalin klinikai szakpszichológus, pszichológus.
A PISA-vizsgálat a világ legfejlettebb országait tömörítő gazdasági szervezet, a párizsi székhelyű OECD nemzetközi tanulói teljesítménymérési programja, amelyet 2000-ben indítottak el, és háromévenként ismételnek meg. A nebulók természettudomány, szövegértés és matematika területén bizonyíthatnak.
Forrás: https://www.blikk.hu/aktualis/politika/tul-sok-lecke-miatt-maradnak-le-a-diakjaink/ybemnpn