Önpromóció vagy önigazolás, de éppenséggel lehet kreatívan is csinálni
Tavaly a selfie-t (egyre jobban terjedő változatban: szelfit) választotta az év szavának az Oxford szótár. Az Oscar-selfie „felrobbantotta” a Twittert, és még Ferenc pápa is sorozatos szereplője az önfotóknak. A szelfizés trend, amíg nem találunk nála érdekesebbet.
Trend a neten
Az online trendek, mint minden trend, egyszerűen azonosíthatók. Kezdetben egyesek felfigyelnek egy termékre, ötletre, irányzatra, majd többen korai felhasználóvá vagy kísérletezővé válnak – mondta el Fehér Katalin újmédia-kutató. A Taylor’s University oktatója és a BGF Kutatóközpont tudományos főmunkatársa hozzátette: – Ha az újdonság erejéhez más pozitív érzések és tapasztalatok is kapcsolódnak, a korai felhasználókon keresztül tömegek között terjed el a trendi dolog. Aki kimarad, az lemarad – ez óriási hajtóerő.
Az online felületek különösen alkalmasak arra, hogy a trendeket hihetetlen sebességgel terjesszék.
Az online hálózatok a továbbítás sebességével és a folyamatos interaktivitással, a könnyen és gyorsan megosztható tartalmakkal, a csoportokban működő kommunikációval együtt biztosítják a terjedés dinamikáját – ismertette az újmédia-kutató. Fehér Katalin a trenddé vállás lélektanáról is beszélt:
Ha valaki megáll az utcán, és hosszan felfelé néz, mások is meg fognak állni, és fel fognak nézni. A selfie-készítés jól is illik ehhez a példához. Nézzük egymást, és nézzük magunkat. Az okostelefonok, illetve az úgynevezett frontkamerával ellátott mai telekommunikációs eszközök és az azonnali közösségi megosztás lehetősége adta a végső lökést az elterjedésre. Egyszerű, kreativitásra sarkall, már elkészülte közben látható és befolyásolható az eredmény. Ez egyfajta kontroll is: a kép készítője dönti el, mit akar láttatni, és nem kell segítséget kérnie másoktól az „Én” megmutatásához. Amikor feltölti a képeket, formálja és meghatározza saját digitális identitását.
A selfie lehet önkifejezés, önigazolás, önpromóció is egyben. Mint trend, most van felfutóban. Ha követi a klasszikus utat, később majd nyugvópontra jut, és beépül más kommunikációs formák közé. Akkor már csupán hétköznapi, megszokott lesz, különösen, ha a mostani fiatal korosztály fölött is múlnak majd az évek – tette hozzá a szakember.
Önpromóció
A selfie-hez hasonló trendeknek kedvez a mediatizált világ, amely azt sugallja az embernek, hogy mindent megérdemel. Már nem kell valódi teljesítmény az elismeréshez, elég, ha az ember megoszt egy hétköznapi dolgot.
– Olyan nárcisztikus világban élünk, ahol folyamatos az önmenedzselés, a tartalmatlan egoépítés. Mindenki sztárnak, celebnek hiheti magát. Az átlagember önértékelése a fotóira adott lájkoktól függ – mondta Skultéti-Szabó Katalin klinikai szakpszichológus. A szülők felelőssége hatalmas. Nem arra kell megtanítaniuk a gyereket, hogyan legyen énközpontú, hogyan reklámozza jobban magát. Nem kell mindent ráhagyni a gyerekekre odafigyelés nélkül. Nagyon fontos a siker a gyermek fejlődésében, de meg kell tanítani veszíteni is a kicsiket. És arra is, hogy az életben szabályok vannak, nem kaphatnak meg mindent, főképp nem azonnal. Ha csak az önimádó, mesterségesen felfújt, erőfeszítés nélküli, „mindent azonnal” egót építi a szülő, abból a későbbiekben komoly problémák lehetnek. Az életben nem osztogatják úgy az elismerést, mint a lájkokat.
Trendkövető fiatalok
Mint a legtöbb trend, úgy az online trendek is gyorsabban érik el a fiatalabb generáció tagjait. Ők sokszor válogatás nélkül, már a megjelenéskor átvesznek egy-egy trendet, amely pillanatok alatt elterjed a kortárs csoportokban is.
A fiatalok sokkal gyorsabban reagálnak a változásra, mint az idősebb generációk, és a világháló a trendeket is egyre gyorsabban váltogatja. Az internet magas fokú használatával egyre önállóbbá váltak a tinédzserek. Az ő identitásuk nyitottabb, kereső, és ezért fogékonyabb, mint a felnőtteké. Nem válogatnak: amilyen trend terjed, azt átveszik. Ráéreznek arra, ami sikeres – vélekedett Gyarmathy Éva, az MTA Pszichológiai Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa.
A trendkövetés biztonságot ad – tette hozzá –, mert nem kell azon gondolkodni, hogy mihez kezdjenek maguktól, elég alkalmazkodni. Megerősítő hatású, hogy a többség ugyanazt az irányt követi. Ez visszafelé is ugyanígy hat: az egyének trendkövetése megerősíti a többséget is. Az új trendeket viszont azok hozzák létre, akik képesek elviselni a többségtől való eltérést.
Selfie-szótár
• Oxford szótár: A selfie olyan fotó, amelyet valaki önmagáról készített webkamera vagy okostelefon segítségével, hogy utána valamelyik közösségi médiafelületen megoszthassa.
„Group selfie”: a többszereplős csoportportrék is terjedőben vannak, rövidítve: „ussie”.
A legtöbb selfie a Fülöp-szigeteki Makati városban készült. A Time magazin a világ 459 nagyvárosáról készített statisztikát, 400 ezer Instagram-fotót vizsgált, amelyek #selfie hashtag-gel szerepeltek.
Szegeden nemrég selfiezéses világrekord született. Majdnem száz ember fotózta magát a Dóm téren, ezzel elhódítva a címet Budapesttől, ahol 59 embernek sikerült egyszerre önfotózkodnia.
A világ első selfie-je 1920 decemberében készült a New York-i Marceau’s fotóstúdió tetőteraszán. A képen a Byron Company vállalat 5 tagja látható, amint csoportos selfie-t készítenek.
Egy ősselfie
Diego Velázquez: Az udvarhölgyek (1656)
A kompozíciónak a művészettörténetben közel fél évezredes múltja van, persze a kivitelezés összehasonlíthatatlanul átgondoltabb. A festmény bal szélén maga a festő látható vászna mögül kilépve, mintha…
éppen egy tükörbe nézve festené meg az udvarhölgyek csoportjában önmagát is,
magáról a festményt szemlélőről készítene portrét.
Valójában a királyi pár, IV. Fülöp és Ausztriai Mária Anna képmását készíti, akik azonban a tényleges képen csak a háttérben lévő fali tükörben látszanak.