A gyógypedagógia pszichológia fogalma, tárgya, részterületei
A gyógypedagógia pszichológia két tudományhoz tartozik egyszerre a gyógypedagógiához és a pszichológiához. Felfogható úgy is, a gyógypedagógiai pszichológia része csak a gyógypedagógiának, ahogy például a gyógypedagógia története is az. De lehet a pszichológia egy ága, hasonlóan például a munkapszichológiához vagy sportpszichológiához.
Szoros kapcsolatban van mindkettővel, munkaterületét a gyógypedagógia adja, eljárásait, módszereit a pszichológia. Mindkét irányban jól elkülöníthető, nem olvad egyikbe sem, mindkettővel csupán határos, de mégis önálló.
A gyógypedagógiai pszichológia fogalmának meghatározását nehezíti, hogy maga a gyógypedagógia fogalma sem alakult ki még egységesen. Egyes iskolák szerint a gyógyító nevelés önmagában nem gyógyít, csupán korrigál, helyesbít.
Pszichológiai szempontból különböző nyelvterületeken a„fogyatékos”, „kivételes”, „abnormális” vagy a „speciális pszichológia”, a „medikoszociális pszichopedagógia” kifejezéseket használják.
Legjobb talán a hazánkban alkalmazott, több szempontból vitatott gyógypedagógiai pszichológia kifejezés, mivel megfelelőbbet még nem talált a hazai és a külföldi szakirodalom.
A gyógypedagógia tudomány létjogosultsága ma már vitathatatlannak tekinthető, elméleti és gyakorlati értelemben is. Sajátos tárgya, módszerei, speciális funkciója van. Gyógyító pedagógiának nevezünk minden olyan pszichopedagógiai tevékenységet, amely a fizikai vagy pszichikai rendellenességben szenvedő gyermek állapotának javítása érdekében történik.
A gyógypedagógia olyan egyének nevelésével foglalkozik, akiknek lelki és szellemi fejlődését individuális tényezők zavarják vagy korlátozzák. A nevelést és oktatást a sérült gyermek igényeinek mértékére és formájára alakítja, speciális, főképpen redukciós és kompenzációs módszerekkel. Fizikai és pszichés gátoltságok területeit érinti fő formái szerint különleges nevelésre, gyógyító nevelésre és serkentő nevelésre tagolódik.
SZABÓ A. (1967) így határozza meg a gyógypedagógiát: „a gyógypedagógia (gyógyítónevelés-tudomány) a tudományoknak az az ága, amely a gyógypedagógiai tevékenység tényeit, törvényszerűségeit kutatja, rendszerbe foglalja. A gyógyító neveléstudomány önálló, speciális pedagógiai tudományág, amely egységes a gyógyító nevelést igénylő abnormálisok minden esetben sérült, a normálisoktól eltérő személyi-ségére irányuló korrekciós tevékenység tekintetében. Egyben magas fokon differenciált a különböző típusú abnormálisoknak megfelelően kialakult gyógyító nevelői tevékenység következtében.”
A ’60-as években szakmai véleménykülönbség alakult ki hazánkban, amelyek a gyógypedagógiai lélektant is érintik. A nézeteltérés fókuszában a gyógypedagógia „egysége”, „önállósága”, és „gyógyító jellege” állt. A „külön pedagógiai szemlélet” képviselői nem követték a hagyományos magyar koncepciót. A gyógypedagógia és a gyógyító nevelés elnevezés helyett a külön pedagógia (különös pedagógia, speciális pedagógia) kifejezést kívánták használni, mivel a gyógypedagógiai tevékenység gyógyító funkcióját és hatékonyságát nem ismerték el. Nem támogatták az egységes felfogást a gyógypedagógiai tevékenységben, sem a tudomány művelésében. A gyógypedagógia egységességét a régi szakirodalom, a gyógypedagógiai nevelés gyakorlati tényezői, a tudományos kutatások eredményei és a nemzetközi tapasztalatok alapján vitatják. Minderre hivatkozva a gyógypedagógiai tanárok képzésében az egyre inkább egyirányú szakosodást kívánták bevezetni.
A „gyógypedagógiai szemlélet” hívei viszont a hagyományos magyar felfogás (RANSCHBURG, TÓTH Z., VÉRTES, BÁRCZI) alapján álltak hozzá, és ugyancsak tudományos eredményekre és külföldi szakirodalomra hivatkoztak. Vezető képviselőik a gyógypedagógia egész területe fölötti átlátást kívánnak meg azoktól, akik fogyatékosokkal, a fogyatékosok bármelyik csoportjával, foglalkoznak. Egy lépés előnnyel indultak, mint a külön pedagógia képviselői. Azt a tényt tekintették elsődlegesnek, (és ebben látták a gyógypedagógia sajátosságát), hogy vannak olyan gyermekek (fiatalok és felnőttek), akik fogyatékosságuk következtében nem képesek az épekhez hasonlóan beilleszkedni a családi, iskolai és társadalmi közösségbe. Szerintük erre a tényre kell a gyógypedagógiai tanárok képzésében ügyelni, ennek ismeretében kell a gyógypedagógusoknak nevelő-oktató tevékenységüket végezni, és ehhez kell szabni a tudományos és gyakorlati munkát egyaránt.
A gyógypedagógiai szemlélet követői szerint a gyógyító nevelés természetesen nem orvosi értelemben gyógyít, hanem a sérült személyiség korrekciós (orthopedagógiai) fejlesztésével. Az elsődleges sérülés okozta további károsodásokat enyhíti, esetleg megakadályozza, megszünteti, a kompenzálást, rehabilitálást támogatja. Elősegíti, nevelői aktivitásával eléri, hogy a sérült személyiségnek esélye legyen a társadalomba illeszkedni, annak kiegyensúlyozott életet élő tagja lehessen.
Ehhez a gyógypedagógiai szemlélet hívei szintén alapvetően fontosnak tartották, hogy a főiskolai képzés az iskolai nevelő és oktató munkára minél jobban, alaposabban készítse fel a hallgatókat. Ezt a hallgatók tág látókörének biztosításával igyekeztek megvalósítani.
A fentiekből kiderül, hogy a gyógypedagógiai pszichológia egyik forrástudománya, a gyógypedagógia, noha a neveléstudományok körébe tartozik, mégis autonóm: bármelyik oldaláról fogalmazzuk meg, sajátos funkciója, különleges a módszere, kialakult speciális elméleti rendszere és gyakorlata van. A gyógypedagógiai pszichológia másik forrástudománya a pszichológia egyértelműen és kétségtelenül önálló tudományág.
Általános gyógypedagógiai pszichológiai diszciplinák:
gondolkodás
személyiség
munka
fejlődés
nevelés-oktatás
szociál
teszt
érzékelés
pszichoterápia
Speciális szakpszichológiák:
értelmi fogyatékosok
hallási fogyatékosok
látási fogyatékosok
testi-és mozgásfogyatékosok
beszédsérültek
értelmileg sérültek
A sérült állapot vizsgálatának két nagy területe:
a fogyatékosok pszichés jelenségeire gyakorolt hatások vizsgálata (pszichés alkalmazkodás, fejlődés )
a sérültek segítése pszichológiai módszerekkel – a társadalomba való beilleszkedésben
Két nagy területe van:
elméleti ( kutatás )
szociálpszichológia
személyiséglélektan
általános lélektan
fejlődéslélektan
gyakorlati ( eredmények alkalmazása )
nevelés-és oktatáslélektan
munkapszichológia
klinikai pszichológia
pszichodiagnosztika
Tudományelméleti ága:
ált. kérdésekkel foglalkozik
vizsgálja, h. mi a tudomány célja, tárgya, részterületei
Gyógypedagógiai fejlődéslélektan:
vizsgálja a fejlődés ütemében történő elakadásokat, lemaradásokat – és h. ezek mennyire maradandóak
– elve: kórosból → általánosba következtetés
megismeri a kóros folyamatokat – ezáltal következtet a norm. fejlődésre
– kutatási témái:
megzavart anya-gyermek kapcsolat → ez hogyan befolyásolja későbbi interperszonális kapcsolatait
biológiai és társadalmi tényezők szerepe a fejlődésben
milyen következményekkel jár az elsődleges organikus sérülés – hogyan lehet megelőzni a következményeket
szülői reakciómódok hatása a fejlődésre
Fogyatékosok ált. pszichológiája:
kutatja, h. az elsődleges sérülés:
milyen elváltozásokat okoz a személyiségfejlődésben
milyen hatása van a KOGNITÍV folyamatokra
Gyógypedagógiai pszichodiagnosztika:
tartalmazza a megismerés módszereit és eljárásait
csak KOMPLEX vizsgálattal ismerhető meg a gyerek
ÁLTALÁNOS és SPECIÁLIS módszereket tartalmaz
↓ ↓
b.mely populációnál egy-egy fogyatékossági területre
alkalmazható adaptált tesztek
– anamnézis – IQ-tesztek
– megfigyelés – Snejders Omen – teszt
– körny.tanulmány – Frostig-teszt
Gyógyp.ai nevelés-és oktatáslélektan:
a sérültek NEVELÉSÉNEK és OKTATÁSÁNAK pszichológiai megalapozása a cél
két területe van:
neveléslélektan:
foglalkozik a családi nevelés kérdéseivel
korai gondozással, neveléssel
iskolai nevelési feladatokkal (jutalmazás, büntetés, motiváció)
felnőttek szexuális nevelésével
időskori fejlesztés lehetőségeivel
oktatáslélektan:
a speciális oktatáshoz nyújt pszichológiai segítséget
tantárgypszichológiák kidolgozása
egyes tantárgyak fejlesztési lehetőségei
Gyógyp. ai munkalélektan:
a munka egészségtanával és patológiájával foglalkozik
munkahelyi ártalmak és alkalmazkodás kérdéseivel
Gyógyp.ai szociálpszichológia:
a TÁRSADALOM és EGYÉN oldaláról vizsgálódik
↓ ↓
– előítéletek leküzdése – gátló körülmények feltárása, mely gátolja a
– társadalmi magatartás beilleszkedést
„+” átformálása – akadályozott helyzet és másság megértése
– társadalmi attitűdök a
fogyatékossággal
szemben
a feltűnőséggel párhuzamosan romlik a fogyatékosok megítélése
A GYÓGYPEDAGÓGIAI PSZICHOLÓGIA HAGYOMÁNYOS ÉS KORSZERŰ SZEMLÉLETŰ KÉRDÉSEI
Gyógyp. ai pszichológia kezdetei:
Ranschburg Pál – pszichológiai laboratóriuma – lelki jelenségek vizsgálata
ép és kóros jelenségek vizsgálata
fogyatékos és nem fogyatékos személyek összehasonlító elemzése
érzékelés,-figyelem-, és emlékezetvizsgálatokhoz korszerű módszereket és eszközöket tervezett
Gyógyped.ai pszichológia hagyományos értelmezése:
lelki jelenségek vizsgálata
újabb kutatási eredményekkel megcáfolták a régebbi kutatási eredményeket
vizsgálódási körük:: tankötelezettek, akik gyp.ai oktatásban részesültek
cél: a gyógyp.-nak nyújtsanak segítséget a pszichés jelenségek megértéséhez és h. erre építhesse munkáját
defekt-specifikus szemlélet: hiányosságokra épített, melyek hiányoztak v. nem jól működtek ( fogyatékosság-centrikus szemlélet ) → cél: szegregált oktatásra való kiválogatás
diagnosztika célja volt: kiválogatás a HOMOGÉN tanulócsoportok létrehozása végett
magyar képviselői: Nagy László, Vértes O. József, Schnell János
A II. világháború utáni helyzet:
gazdasági-társadalmi változások
HUMANISTA eszmék elterjedése → felértékelődött az emberi élet értéke → így a fogyatékosoké is
figyelem irányult a hátrányos helyzetű csoportok felé → tolerancia légköre alakult ki
ezekhez JOGI TÁMOGATÁS is kellett:
ENSZ – Emberi és Gyermeki jogokról szóló deklarátuma
deklarátum a szoc. fejlődésről és haladásról
– az értelmileg retardáltak ált. és speciális jogairól szóló deklarátum
azon jogok illetik meg őket, mint az épeket
speciális képzéshez, oktatáshoz, neveléshez, rehabilitációhoz való jog
anyagi biztonsághoz való jog
Fő tendenciák a szemléletváltozásban:
az egész személyiség figyelembevétele, tanulmányozása ( „person first” )
hangsúlyozza a dinamikus összefüggéseket a személyiségen belül
alapjaiban zavart a szocializációs folyamat a fogy. személyeknél
szociális hatásokat is ezért vizsgálja
életkori határok kitágulása
mind felfelé, mind lefelé kitolódik az életkori határ
felnőttkor, időskor tanulmányozása
korai felismerés, fejlesztés, gondozás tanulmányozása
pozitív személyiségjegyek feltárása
pozitívumokra való építés – mi az, amiben jó képességű, mire lehet építeni a kompenzáló, korrigáló eljárásokat
más kritérium alapján minősül v.ki fogyatékosnak gyermek és felnőttk.ban
ha kettejük kapcsolata jól működik → feszültségoldó hatása van
ha zavar van kettejük kapcsolatában → annak hatása mindkettőjüknél megnyilvánul
a korai anya-gyermek kapcsolatban a nem verbális elemek játszanak fontos szerepet
ANYA → metakommunikatív jelzésekkel tudja közölni a gyermekkel saját érzelmi állapotát
GYERMEK → reagál ezekre a jelzésekre
ha az anya kiegyensúlyozott, nyugodt → gyermeke is az lesz
ha az anya feszült, zaklatott → gyermeke is az lesz
↓
probléma esetén megváltoznak a viselkedésárnyalatok
anyai beszéd hangszíne → melyet jól érzékel a gyermek
Anya-gyermek kapcsolat fogyatékos gyermeknél:
alapjaiban megzavarja az ösztönhelyzetet
anomáliákat okoz kapcsolatukban
az anya konfliktushelyzetbe kerül:
két ellenirányú erő áll egymással szemben
a sérült gyermek elutasítást vált ki az anyában, nem tudja elfogadni gyermekét – ami gyakran nem tudatos DE:
mégis szeretnie kell, mert „egy anyának ez a dolga”
Megzavart anyai viselkedés konfliktushelyzete:
3.
ANYA GYERMEK
4.
/ szeretnie kell a gyermekét, ez saját elvárás az anyától, mert így szocializálódott
/ szeretnie kell a gyermekét, ez a közösségi norma, a közösség elvárása
/ nem tudja szeretni gyermekét, mert nem ilyenre vágyott
/ nem tudja szeretni gyermekét, mert a társadalom sem fogadja be megfelelő módon
A helyzetnek 3 megoldási módja van:
nyílt elutasítás: az ellenoldali erő győz
elhagyja, intézetbe adja gyermekét
elfogadás: „szeretet-erő” győz
rejtett erőtartalékai vannak az anyának
családi háttér, apai támasz, eszmék, hit, vallás
szakember segítsége – rehabilitációs konzultáns
a spontán elfogadás ritka
rejtett elutasítás: egyik erő sem elég erős
úgy tesz, mintha elfogadná a gyermeket, de megmarad a belső elutasítás – mely nem tudatos
ezt a gyermek megérzi → tüneteket produkál
az anya – elhárító mechanizmusokat alkalmaz – hogy ezen érzéseit eltussolja
Elhárító mechanizmusok:
gyermek fogyatékosságának eltagadása:
a sérülés fokától függ, h. ez mennyire kivitelezhető
nem hajlandó szembesülni a gyermek fogyatékosságával
formái:
teljes eltagadás
részleges eltagadás:
elbagatellizálja a problémát
„majd kinövi”
kevésbé látja súlyosnak a problémát
Th: az elfogadásra kell koncentrálni, szakember segítsége szükséges
felelősség másra hárítása:
az anya célja az önbecsülés fenntartása
ennek az az ára, h. más ember önbecsülését leszállítja → apa v. orvos hibáztatása, felelősség rájuk hárítása
gyermek felruházása, nem létező képességekkel:
mozgatórugója az anya önmaga értékének féltése
észleli a fogyatékosságot, de megpróbálja enyhíteni a következményeit
reakcióképzés:
az elfojtott tudattartalmat – nem megfelelő viselkedéssel reagálja le
ez valódi megoldást nem nyújt
cél: önbecsülés védelme
drága ajándékokkal halmozza el a gyermeket
önbüntető életstílus:
a reakcióképzés szélsőséges, súlyos formája
életstratégiává válik a reakcióképzés
az anya bünteti magát, mert fogyatékos a gyermeke
lemond élete fontos dolgairól
nem jár társaságba, emberek közé, csakhogy a gyermekkel lehessen
Ezen elhárító mechanizmusok létrejöhetnek:
ha az elsőszülött gyermek fogyatékos
ha az elsőszülött gyermek ép → a második gyermek fogyatékos
Sérült gyermeket nevelő családban az apa és testvérek helyzete:
apáknál is észlelhetők ilyen tünetek, csak enyhébb formában, kisebb intenzitással ( ez az apa és anya eltérő attitűdjéből adódik – eltérő a viszonyulásuk )
testvérek:
kortárscsoportokhoz való ragaszkodásuk
el szeretnének szigetelődni a családtól
kicsúfolják őket a testvéreik miatt
félnek attól, h. nekik kell majd ápolniuk testvérüket
Th: családterápia, pszichoterápia
az anyának nyújtott segítség PREVENCIÓ a gyermek számára – általa indirekt segítünk a gyermeknek
A szülők házassága:
harmonikus a kapcsolatuk a gyermek születése előtt:
Gyermek születése után még erősebbé válik a házastársi kötelék
erősíti kapcsolatukat a közös problémamegoldás
nem harmonikus a kapcsolatuk a gyermek születése előtt:
menekülnek a problémák elöl
vádaskodás
házasság megromlása → válás
munkába menekülés
Th: házasságápolás = preventív gyermekvédelem
a gyermeknek nagyon fontos, h. a szülők is szeressék egymást, ne csak külön-külön a gyermeket szeressék, mert ez kevés lenne önmagában
Dr. Hídvégi Márta vizsgálata 2002-ben:
értelmi sérült gyermekek családi helyzetét vizsgálta:
60 családot vizsgált
gyógypedagógusokat, gyp.-hallgatókat
kollégiumi nevelőtanárokat
tanítókat, tanárokat
szülőket, gyermekeket ért hatásokat
korai szocializációt
szülői reakciómódokat, előítéletességet
ki észlelte a fogyatékosságot ( 42% szülők, 37% orvos, 17% pedagógus )
környezet reakciói, családtípusok:
befelé típusú: beengedi a külső környezeti hatásokat, fontos számukra, alkalmazkodnak a negatív véleményekhez ( nem szerencsés típus )
kifelé típusú: elhatárolódik küső környezetétől, nem engedi be a negatív külső hatásokat, nem fontos számukra a környezet reakciója
házasság alakulása
46% u.olyan maradt a házasság
24% megerősödött a házasság
30% megromlott a házasság
5% válás
szülők elhárító mechanizmusai
eltagadás volt a leggyakoribb
TANAK-os családban jellemzőek e mechanizmusok
pedagógusok előítéletessége
legelőítéletesebbek: ált. iskolai tanítók
leginkább nem előítéletesek: gyp. Hallgatók
konkrét javaslatok
felnőttsége, munkába állása
hogyan lesz családja
fogyatékosság tényének közlése
feldolgozhatatlan trauma a család számára
A STIGMA PSZICHODINAMIKÁJA
a stigmát ősidők óta használják – stigmatizálnak egyes személyeket
negatív társadalmi hozzáálláshoz társul
ilyen stigma pl. a negatív hozzáállás a fogyatékos emberrel szemben
közvetlen
STIGMA „ÉN-KÉP” – a stigma közvetett és
hatás közvetlen hatással van
az „én-kép”-re
↓
közvetett – a megbélyegzett személy
hatás „én-kép”-e átalakul
↓
megváltozott – kisebbségi érzése lesz
társadalmi magatartás
A stigmatizációra vonatkozó elméletek:
biológiai –etológiai elméletek
etológia – állati viselkedéssel foglalkozik
biológiailag célszerű viselkedés, ha kiközösítjük társainkat
a sérült egyed kiközösítése – halálra ítélése
ez a viselkedés csak az állatvilágban fogadható el, emberek világában ezek nem alkalmazhatók
Goffmann – stigma elmélete
az elutasítást a csonkolással állította párhuzamba
a stigma v.milyen erkölcsi bűnhöz társult ( aki lopott → levágták a kezét )
a stigmatizáció – nemzedékről-nemzedékre hagyományozódik tovább
Dinamikus elméletek csoportja:
ezen elméletek alapja, h. a stigmatizált ember látványa, közelsége – az emberben szorongást kelt
alaklélektan- Gestalt pszichológia
a diszharmónikus formákra az emberek szorongással reagálnak
ez velünk született tulajdonság
a csecsemő sírással reagál egy torzult arcra
szociális elmélet
szociális magatartásunk bizonytalan, ha stigmatizált személlyel találkozunk
észrevegyük-e fogyatékosságát, vagy ne?
magatartásunk mesterkéltté válik → kellemetlen feszültség → így inkább elkerüljük ezeket a frusztrációt kiváltó helyzeteket
szociális hátrányoktól való félelem
ha fogyatékos emberrel találkozunk, lehet h. bennünket is „olyannak” látnak az emberek
magyarázó elv
azért kerüljük a fogyatékos személyeket, mert arra emlékeztetnek bennünket, h. ez velünk is megtörténhet
ok: saját értékeink féltése
Én-kép változása a stigma hatására:
az én-kép negatív irányban változik a stigmatizáció hatására – az én-kép „feed-back” mechanizmus alapján módosul:
torz kép vetítődik vissza a fogyatékos személyről → így mindig negatívabb képet kap vissza magáról → ez épül be az én-képébe → a fogyatékos ember negatív beállítódása jön létre
ez elleni védekezés módja → stratégiák alkalmazása
Sérült identitás legyőzésének stratégiái:
stigma eltüntetésének kísérlete:
a legkézenfekvőbb reakció, mely nem pozitív reakció
nem szolgálja az alkalmazkodást
sérült képességek fejlesztése:
bizonyos mértékig pozitív alkalmazkodásnak tekinthető
addig jó, amíg a funkció öröme motíválja
épen maradt funkciók területén végzett kompenzáció:
a vakoknál a tapintás v. az emlékezet fejlesztése
Adler: A szervi csökkentértékűségről c. munkája – hogyan kompenzálja a sérült területet a személy
valósággal való szakítás:
negatív alkalmazkodás – menekül abból a világból, ahol a stigmájával együtt kell élnie
meggyőzi magát arról, h. így sokkal jobb, mintha nem lenne stigmája
agresszív kapcsolatteremtés:
rossz alkalmazkodási forma
nem veszi figyelembe az épek finom metakommunikatív jelzéseit → nem akarja észrevenni, h. nem akarnak vele kapcsolatot létesíteni
előre védekező visszahúzódás:
nem meri magát kitenni a társadalom elutasításának
saját köreiben mozog, visszahúzódik
szigettársadalom létrejötte
megkímélik magukat a kedvezőtlen, külső hatásoktól
A FIZIKAI SÉRÜLÉS HATÁSA A GYERMEK SZOCIALIZÁCIÓJÁRA
A gyermek eleve adott szociális kapcsolatai:
anya-gyermek kapcsolat
család: anya – gyermek – apa kapcsolat
fontos szempont a családban:
fizikailag ép állapot rendben legyen a gyermeknél
a testi-és mozgásfejlődés van a központban
ha ezek mind rendben vannak, akkor háttérbe is szorulnak
Fizikai sérülés esetén:
fokozott figyelem irányul a sérülésre
más, fontos tényezők szorulnak háttérbe ( pl. szociális kapcsolatok )
fontos szempont a családban, h. hogyan lehet kompenzálni ill. fejleszteni a sérült funkciót
a normális egyensúly eltolódik
ikerpár vizsgálata, ahol az egyik sérült:
a sérült gyermek felé kevesebb a korlát
kevesebb szabálynak, feladatnak kell megfelelnie
több türelem jut neki – jobban tolerálják viselkedését
következmény:
a sérült gyermek szociális fejlődése nem vesz megfelelő irányt
sérül a szocializáció folyamata
ezek a gyermekek nincsenek kitéve a szocializációs hatásoknak
zavart a kortársközösségbe való bekerülésük
nincs, vagy hiányos a szociális készségük
kevés tapasztalattal rendelkeznek
a társak negatív előítéleteivel találkoznak
Önkéntesen felvett szociális kapcsolatok:
a fizikai sérülésnek KÖZVETETT és KÖZVETLEN hatásai vannak
↓ ↓
kapcsolatteremtőasszociációs
hatáshatás
kommunikáció társítjuk a jegyeket: szépség – jóság
zavara csúnya-gonosz
verbális, nonverbális
→ ez azt jelentené, hogy a fogyatékosság jellembeli hibával is társul?
Kép-preferencia teszt:
9-11 év közötti gyerekek körében történt vizsgálat
10 képet kapnak, u.a. a kisfiú van mindegyiken, csak más-más fogyatékossággal, + egy ép fiú képe
feladat: preferencia-sorrend kialakítása, ki a legszimpatikusabb fiú
eredmény:
az a gyermek, akinek preferencia-eredménye leginkább egyezett a társadalom többi tagjának eredményével → ő központi figura a csoportban – vagyis: a társadalmi normákat leginkább ő sajátította el
az a gyermek, akinek eredménye a legkevésbé egyezett a többségével → ő peremhelyzetben lévő gyermek – vagyis: ők azok, akik leginkább barátkoznak fogyatékos gyermekekkel
Illyés Gyuláné, Illyés Sándor, Jankovich Lajosné, Lányi Miklósné
GYÓGYPEDAGÓGIAI PSZICHOLÓGIA Szerkesztette ILLYÉS GYULÁNÉ, Második kiadás AKADÉMIAI KIADÓ, BUDAPEST 1971